23/05/11

Il glimuç de magne

Su lis olmis lassadis dal »Tui tui» (editât de Associazion El Tomât tal 2006) e tignût cont dal bon acet vût, un gnûf libri par fruts al torne a presentâsi: in cuviertine simpri il gjat, cuntun glimuç che i scjampe des çatis e che al traspuarte i frutins dentri tal mont inmagât des besteutis che a somein fevelâ, tante e je la lôr gracie. Une gracie che e à cjatât forme tai dissens de mestre Doriana Alessio e vôs te universalitât des peraulis di Mauro Tubetti, cognossût di ducj come DJ Tubet, peraulis che a compagnin grancj e piçui dentri dal mont simbolic di ogni besteute.
TAIÂ, COLORÂ, CJANTÂ_ Un libri di taiâ, par vie che lis besteutis a puedin jessi taiadis e picjadis; un libri di colorâ, dulà che i dissens a son lassâts in part in blanc e neri, e un libri di cjantâ, lant daûr de vôs e des musichis pensadis a pueste di Tubet. Sierant i voi, scoltant dome la musiche – diferente par ogni situazion e che e va dal reggae al rap, passant pal funky – si pues imagjinâ lûcs reâi de nature e aspiets di introspezion e progjetualitâts. Si cjate ancje ce che lui al definìs «il vincul»: ven a stâi la idee che ancje par dâ dongje une rime, al covente un moment di riflession, dulà che si metin in vore memorie, sonoritâts e, parcè no, ancje metriche.
IL FURLAN DI DOPRÂ_ La decision di doprâ dome il furlan par chest lavôr e ven de volontât di presentâ la nestre lenghe tant che «prime sielte», e no dome un prodot che al sedi une copie di une robe za fate par talian. Al è just, secont Tubet, «che il furlan al vignedi doprât in maniere naturâl par alc che al vedi une utilitât pratiche; dome cussì si pues permeti a une lenghe di sorevivi».
Il libri al è di un formât grant, in cjarte penze, e, ancje se insom i fruts lu varàn dut taiât par costruîsi lis besteuits, ur restarà simpri une pagjine interie cul test di dutis lis cjançonutis. Il glimuç de cuviertine al è ancje il CD musicâl e si pues stacâlu e tornâ a tacâlu cence fastidis.
Dongje de Associazion El Tomât e je ancje la Ermes di Colorêt che, cul contribût de Provincie di Udin, a àn publicât chest lavôr metint dongje doi dai lengaçs che a plasin cetant ai fruts: chel colorât des imagjins e chel de gnove musiche furlane.

di Venusia Dominici

Nessun commento: